4 Kasım 2010 Perşembe

1
ZİRAAT MÜHENDİSİ (HAYVANSAL ÜRETİM)
____________________________________________________________
ZİRAAT MÜHENDİSİ (HAYVANSAL ÜRETİM) TANIM

Ekonomik değeri olan hayvanların üretilmesi, ırklarının iyileştirilmesi, bakımı,
beslenmesi ve değerlendirilmesi konularında çalışan kişidir.


ZİRAAT MÜHENDİSİ (HAYVANSAL ÜRETİM) GÖREVLER

Hayvansal üretim alanında yetişen ziraat mühendisi;
Ürünlerinden yararlanılan hayvanların (inek, keçi, koyun, tavuk vb.)
verimliliklerinin artırılması yönünde çalışmalar yapar,
Hayvan ırkının iyileştirmek ve damızlık hayvan yetiştirmek, yemlerin besin
değerini belirlemek amacı ile araştırmalar yapar,
Hayvanların verimliliklerini artırıcı yöntemler hakkında üreticileri aydınlatır.

ZİRAAT MÜHENDİSİ (HAYVANSAL ÜRETİM) KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
 Laboratuarlarda kullanılan çeşitli araç ve gereçler,
 Hayvan barınaklarında kullanılan malzeme, araç ve gereçler.

ZİRAAT MÜHENDİSİ (HAYVANSAL ÜRETİM)MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Hayvansal üretimle ilgili ziraat mühendisi olmak isteyenlerin;
 Fen bilimlerine özellikle biyoloji ve kimya konularına ilgili ve bu alanlarda
başarılı,
 Hayvan üretimine ilgi duyan,
 İnceleme ve araştırmaya meraklı, yaratıcı,
kimseler olmaları gerekir.

ZİRAAT MÜHENDİSİ (HAYVANSAL ÜRETİM) ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Hayvansal üretim alanında yetişen Ziraat Mühendisleri hem açık havada hem de
kapalı ortamda (laboratuar, yem fabrikaları, hayvan yetiştirme çiftliklerinde,
araştırma merkezlerinde) çalışırlar.
Hayvan yetiştiricileriyle sürekli iletişim halindedirler.
Doğrudan hayvancılık işletmelerinde çalışanlar için çalışma ortamı kirli ve havasız
olup kokusu rahatsız edecidir.

2
ZİRAAT MÜHENDİSİ (HAYVANSAL ÜRETİM)MESLEK EĞİTİMİNİN
VERİLDİĞİ YERLER

Meslek eğitimi, 2003-2004 öğretim yılında programlar birleştirilerek tek
Ziraat Mühendisliği adı altında eğitim verilmektedir. Bu dosyadaki bilgiler
eğitimin verildiği tarihlerde geçerlidir.
Mesleğin eğitimi üniversitelere bağlı Ziraat Fakültelerinin “Hayvansal Üretim”
bölümünde verilmektedir.

ZİRAAT MÜHENDİSİ (HAYVANSAL ÜRETİM) ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI
OLUNMASI GEREKEN DERSLER
 Biyoloji,
 Kimya,
 Fizik,
 Matematik.

ZİRAAT MÜHENDİSİ (HAYVANSAL ÜRETİM) MESLEK EĞİTİMİNE
GİRİŞ KOŞULLARI

 Lise veya dengi okul mezunu olmak,
 Merkezi sistemle yapılan Öğrenci Seçme Sınavı'nda (ÖSS) yeterli "Sayısal
(SAY)" puanı almak,
 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tercih Bildirim Formunda
“Ziraat Mühendisliği (Hayvansal Üretim) lisans programı ile ilgili en az bir
yükseköğretim programını tercih etmek gerekmektedir.
Bir yükseköğretim programında öğrenim görmek isteyen adaylar, mezun olduğu
lisenin kendi alan/kol/bölümleri ile ilgili bir yüksek öğrenim programını tercih
ettiklerinde Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanları (AOBP) 0.50 ile çarpılarak Y
– ÖSS puanlarına eklendiğinden diğer alanlardan mezun olanlara göre daha yüksek
bir ağırlıklı puan elde etmekte ve öncelikle yerleştirilmektedirler. Ancak, kendi
alan/kol/bölümleri dışında bir yükseköğretim programını tercih eden adayların (
örneğin mezun olduğu lisenin Sosyal Bilgiler alan/kol/bölümünü bitiren adayın bir
mühendislik programını tercih etmesi gibi) Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanları
(AOBP) ise 0.20 ile çarpılmakta, bu durumda ise adayların yerleştirilme şansı
azalmaktadır.
Arıcılık, Besicilik, Hayvan Yetiştiriciliği ve Sağlığı, Hayvan Yetiştiriciliği, İpek
Böcekçiliği, Kanatlı Hayvan Yetiştiriciliği, Sığır Yetiştiriciliği ve Besiciliği, Tarım
(2/3 yıllık Eğitim Enstitüsü), Tarımsal Laboratuvar, Tavukçuluk, Yem Teknolojisi
ve Hayvan, Besleme ön lisans programını başarı ile bitirenler de ÖSYM
tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavı’nda başarılı oldukları takdirde “Ziraat
Mühendisliği (Hayvansal Üretim) lisans programına dikey geçiş yapabilirler.
3

ZİRAAT MÜHENDİSİ (HAYVANSAL ÜRETİM) EĞİTİMİN SÜRESİ
VE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır.
Bölümün laboratuar uygulamaları ve gerekli analizler fakültelerin araştırma
laboratuarlarında yapılmaktadır.
Hayvanlar üzerinde yapılacak araştırma çalışmalarında, çeşitli araştırma
enstitülerinden yararlanılmaktadır.
Öğrenciler 3. sınıfta 60 iş günlük staj yapmak zorundadırlar.
Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi (Hayvansal üretim bölümünün) eğitimöğretim
planı ile derslerin açıklaması ektedir.

ZİRAAT MÜHENDİSİ (HAYVANSAL ÜRETİM) EĞİTİM SONUNDA ALINAN
BELGE-DİPLOMA VE UNVAN

Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Ziraat Mühendisliği (Hayvansal Üretim)
lisans diploması ve "Ziraat Mühendisi” unvanı verilir ve diplomada bölüm adı
belirtilir.

ZİRAAT MÜHENDİSİ (HAYVANSAL ÜRETİM) ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

Ziraat fakültesi (Hayvansal üretim) programını tamamlayanlar Orman, Tarım ve
Köy İşleri Bakanlığına bağlı çiftliklerde, araştırma merkezlerinde, çeşitli kamu
kuruluşu ve işletmeleri ile özel sektöre ait hayvancılık işletmelerinde çalışma
olanağına sahiptirler.
Ziraat mühendislerinin büyük bir kısmı kamu sektöründe çalışmaktadırlar. Meslek
üyelerinin büyük çoğunluğu kendi alanında iş bulamadığından, alanlarının dışındaki
işlerde çalışma zorunda kalmaktadır.
Meslek elemanlarının iş bulma olanakları devletin tarım politikasına göre
azalmakta veya artmaktadır.
Meslekte kendini iyi yetiştirmiş, girişimcilik ruhuna sahip olan kişiler kendi
çiftliklerini kurmak suretiyle bağımsız olarak çalışma olanağına sahiptirler.

ZİRAAT MÜHENDİSİ (HAYVANSAL ÜRETİM) EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
EĞİTİM SÜRESİNCE
4
Eğitim süresince tüm harcamalar öğrenciye aittir.
İsteyen öğrenciye Kredi ve Yurtlar Kurumu tarafından öğrenim kredisi
verilmektedir.
Staj süresince işletmeler öğrenciye bir miktar ücret ödemektedir. Bu ücret
işletmelerin ücret politikasına göre değişmektedir.

ZİRAAT MÜHENDİSİ (HAYVANSAL ÜRETİM) EĞİTİM SONRASI

Eğitim sonrası kazanç çalışılan kurumun statüsüne, çalışma süresine,üstlenilen
sorumluluğun derecesine göre değişmektedir. Kamu sektöründe çalışanlar 8.
dereceden ve asgari ücretin 2-3 katı düzeyinde ücret almaktadır. Özel sektörde
bu ücret kişinin çalıştığı işyerinin büyüklüğüne ve kişinin gösterdiği performansa
göre değişmektedir.

ZİRAAT MÜHENDİSİ (HAYVANSAL ÜRETİM) MESLEKTE İLERLEME

Üniversitede çalışmak isteyenler araştırma görevlisi olarak göreve başlarlar;
akademik çalışmalarında başarılı oldukça yardımcı doçentlik, doçentlik ve
profesörlük gibi basamaklara yükselme olanağına sahiptirler.
Başarılı olanlar işletmelerde yönetici olabilmektedirler.
Lisans eğitiminden sonra yüksek lisans, doktora yapabilir, araştırma görevlisi
olabilir ve akademik kariyer yapabilirler.

ZİRAAT MÜHENDİSİ (HAYVANSAL ÜRETİM) BENZER MESLEKLER

 Veteriner hekimlik,
 Genetik mühendisliği,
 Su ürünleri mühendisliği,
 Besicilik, arıcılık, kanatlı hayvan yetiştirme teknikerliği.


EK BİLGİLER
-
YARARLANILAN BİLGİ KAYNAKLARI
 Meslek elemanları,
5
 2008 Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) Kılavuzu,
 ÖSYS (Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi) Yükseköğretim Programları
ve Kontenjanları Kılavuzu-2008,
 ÖSYM Üniversiteler Yükseköğretim Programları ve Meslekler Rehberi-
2000,
 Meslek Yüksekokulları ile Açık Öğretim Önlisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Dikey Geçiş Sınavı 2008 Kılavuzu,
 Meslek Danışma Komisyonu (MEDAK) üyesi kuruluşlar.
 M.E.B. Bağlı Eğitim Kurumları Öğretmenlerinin Atama ve Yer Değiştirme
Yönetmeliği- 2007
DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER
 İlgili eğitim kurumları,
 Türkiye İş Kurumu web sayfası www.iskur.gov.tr
 Ulusal Meslek Bilgi Sistemi http://mbs.meb.gov.tr/
 Türkiye İş Kurumu Meslek Bilgi Merkezleri.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder